Overvågning af skibsfart giver stor klimagevinst

Publiceret 17-12-2014

Ejere af skibe i EU på over 5000 bruttoton skal fra 2018 overvåge energiforbrug, CO2-udledning og energieffektivitet. Det vil spare klimaet for næsten 56 mio. ton CO2 frem mod 2030.

Det er konsekvensen af dagens beslutning på miljørådet i EU. Fra 2018 skal alle skibe, der afgår eller anlægger til europæiske havne, fremlægge energiforbrug, CO2-udledning og energieffektivitet. 

Det er her er en vigtig sejr for klimaet. Overvågningen vil skærpe fokusset på CO2-udledningen i skibstrafikken og vil løbende lægge pres på rederierne for at effektivisere driften og deres skibe, siger klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen.

EU-kommissionen vurderer, at overvågningen af skibstrafikken vil give umiddelbare reduktioner af CO2-udledningen på to procent - svarende til 55,9 mio. ton CO2 frem til 2030.

En række EU-lande og Europaparlamentet har været modstandere af at overvåge skibstrafikken og har argumenteret for at oplysningerne var svære at fremskaffe og kommercielt følsomme. Men i tæt samarbejde med branchen har den danske regering lagt betydelige kræfter i at vise, at de oplysninger var nemme at fremskaffe og kunne tåle offentlighedens opmærksomhed.

Jeg er særdeles tilfreds med forhandlingsresultatet. Når man tænker på, at vi i sommer havde en række lande og Europa-Parlamentet imod forslaget, er det rigtig flot, at vi har fået vendt skuden. Samarbejdet med den danske branche, har spillet en vigtig rolle for det flotte resultat, og jeg er sikker på, at flere af mine EU-kollegaer beundrer det gode samarbejde, vi har med erhvervet, siger Rasmus Helveg Petersen.

Fakta

  • Ca. 2-3 procent af den globale CO2-udledning skyldes skibsfarten, svarende til ca. 1.000 Mt CO2.

  •  Udledning fra den skibsfart, der knytter sig til EU – det vil sige sejlads inden for EU samt ind og udgående skibe til og fra EU udgør 180 mio. ton CO2, svarende til en halv procent af de globale udledninger.

  • 90 procent af verdens samlede varetransport sker med skib.

  • For hvert ton et container skib fragter, udledes der 10 gram CO2 per km, mens en lastbil udleder 50 gram CO2 per km.

Kontakt
Rasmus Bjørn
Tlf.: 41 72 90 77
Mail: